ספק רשמי של
כוחות הביטחון
משלוח חינם

מעל 150 ש"ח

מצ”ח וזכויות נחקר

הליך הגיוס לצבא הוא הליך מרגש ומשמעותי עבור כל נער ונערה. עם זאת, חשוב לזכור ולדעת שצה”ל הוא הגוף המאורגן הגדול במדינת ישראל, וככזה הוא מקיים מערכת אכיפה השומרת בקפדנות על הסדר והמשמעת הצבאית הן ברמה המשמעתית ביחידה והן ברמה הפלילית בפני בתי הדין הצבאיים הפזורים ברחבי הארץ. לכן, חשוב שכל מועמד לשירות בטחון ידע את זכויותיו ובכך ישמור על עצמו אם וכאשר יצטרך להתמודד מול המערכת בבוא היום

מצ”ח (משטרה צבאית חוקרת)

המשטרה הצבאית החוקרת היא יחידה צבאית שאחראית על חשיפה ומניעה של עבירות המבוצעות במסגרת הצבאית או מחוצה לה ע”י חיילים המשרתים בשירות חובה, קבע ומילואים. למשטרה הצבאית קיימות בחוק סמכויות חקירה הכוללות סמכות עיכוב ומעצר.
חקירת עבירה פלילית בצבא יכולה להיפתח כתוצאה מהגשת תלונה או מקבלת מידע כזה או אחר על  חשד לביצוע עבירה.
מטרת החקירה היא לחשוף או למנוע ביצועה של עבירה פלילית כאשר המטרה של החוקרים היא לקבל מהחייל החשוד בביצוע עבירה הודיה בעבירות המיוחסות לו.
לצורך כך החוקרים יפעילו תרגילי חקירה ושיטות שונות ומגוונות בכדי לחלץ מהחייל החשוד הודיה במיוחס לו. תרגילי חקירה יכולים לכלול הכנסת החייל לתא עם מדובבים שהם למעשה סוכנים משטרתיים המתחזים לעבריינים, להפגיש את החייל “במקרה” בניידת, במסדרון או במקום אחר ממותקן באמצעי האזנה והקלטה עם חבר או חשוד אחר בעבירה בכדי שהם ישוחחו ביניהם על העבירה ובכך יפלילו את עצמם במיוחס להם, הם יצאו איתך לשיחה “חברית” מחוץ לחדר החקירה וידברו לליבך ולאחר מכן יתעדו את השיחה או אפילו יקליטו אותה.
לכן חשוב לדעת שאסור לדבר עם חוקרי מצ”ח אפילו לא מילה אחת לפני קיבלתם ייעוץ מעורך דין צבאי שהוא האדם היחיד שבאמת שומר ודואג אך ורק לאינטרס שלכם ומורשה לדבר אתכם ולפגוש אתכם במהלך ימי החקירה בהם אתם מנותקים מסביבתכם הטבעית.


זכויות נחקר

כמו לכל אזרח החשוד בביצוע עבירה, גם לחייל החשוד בביצוע עבירה קיימות זכויות.
שתי הזכויות העיקריות הן:
א. זכות השתיקה, המאפשרת לחייל חשוד לשתוק ובכך לא להשיב על שאלות חוקריו.
ב. זכות ההיוועצות בעורך דין, המאפשרת לכל חייל חשוד להיוועץ עם עורך דין צבאי לפני שיכנס לחקירה ויתבקש לענות על שאלות חוקריו. בהליך החקירה הצבאית המשפחה של החייל יכולה לשכור שירותי עורך דין פרטי שיעניק לחייל ייעוץ לפני חקירה וזאת אף אם החייל לא ביקש זאת מחוקריו. לכן, משנודע למשפחה של חייל כי בן משפחתם נלקח למצ”ח חשוב לבקש מהגורם הצבאי שמודיע על כך פרטים כמו מקום החקירה, היחידה החוקרת וכל פרט מזהה אחר שיקל על הסנגור הצבאי להגיע לחייל ולהעניק לו ייעוץ בטרם יתחיל למסור את גרסתו בפני חוקריו.
חשוב לדעת שבהליך חקירה החייל מנותק ממשפחתו ומסביבתו הטבעית, האדם היחיד שיכול ליצור איתו קשר, לפגוש בו וידאג אך ורק לאינטרס האישי שלו הוא עורך הדין הצבאי שילווה אותו. לכן, כל חייל החשוד בעבירה חייב לנצל את הזכות שהחוק העניק לו ולהתייעץ עם עורך דין צבאי.

מעצר ימים

כדי לחשוף עבירה מתקיים הליך חקירה, בין גלוי ובין סמוי. כאשר החקירה הופכת להיות גלויה וקיים חשד סביר לביצועה של עבירה פלילית כאשר הנסיבות מלמדות על חשש לסיכון הביטחון הציבורי, המשמעת הצבאית, שיבוש הליכי החקירה שנותרו לבצע,  רשויות הצבא יכולות לבקש מבית הדין הצבאי לנהל את החקירה של החייל תחת תנאי מעצר בכדי להמשיך ולנהל את החקירה תוך איון המסוכנות הנטענת. לבית הדין קיימת סמכות להיעתר לבקשה במלואה, לדחות אותה או להיעתר לבקשה באופן חלקי.

אם אבקש עורך דין צבאי זה לא הופך אותי ליותר חשוד?

התשובה היא חד משמעית לא!! חוקרי מצ”ח מסתמכים על ההלם הראשוני של חייל שנלקח לחקירה כהלם שיעזור להם לקבל מאותו חייל הודיה מהירה במיוחס לו ובכך לסיים באופן מהיר את החקירה שככל הנראה תוביל בקלות לכתב אישום כנגד החייל בפני בית הדין הצבאי.
במידה ונלקחת לחקירה אל תדבר על כלום ואל תשתף פעולה עד שתפגוש בעורך דין צבאי מטעמך שילווה אותך בחקירה. המטרה של החקירה היא בסופו של יום לאסוף ראיות שיובילו לכתב אישום כנגד החייל בעבירה בה הוא חשוד. הרשעה בפני בית הדין הצבאי עלולה לגרור רישום פלילי שישפיע עליך באזרחות ועלול לגרור ענישה משמעותית. לכן אל תוותר על ייצוג וליווי של עורך דין צבאי שיתמוך בך ויסייע לך בהליך הקשה של החקירה והמשפט הצבאי.

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שתפו את הפוסט

מאמרים מומלצים
מידע
מועדון בהצדעה – כל מה שאתם צריכים לדעת

מועדון בהצדעה הינו מועדון שנוסע על מנת לשרת חיילים משוחררים ומשרתי מילואים פעילים. מטרת מועדון בהצדעה היא להעניק הטבות ייחודיות ובעלות ערך כלכלי רב לחיילים

תוכן עניינים